For 6-7 år siden vidste Carsten Olesen intet om forlystelsesparker eller legelande. I dag er han succesfuld iværksætter og lykkelig medejer af to topmoderne og bæredygtige forlystelsesparker, AIRTRIX Trampolinpark og Dinos Legeland - og ambitionerne stopper ikke der. Vi tog en snak med Carsten for at høre hans historie og få hans opskrift på succes.
17. august 2018
Hvordan startede AIRTRIX Trampolinpark?
Det var absolut en drøm, der gik i opfyldelse. Jeg har altid drømt om at være selvstændig og var på udkig efter at bygge og udvikle min egen forretning. Jeg startede med Dinos Legeland for fem år siden og herefter kom AIRTRIX. Det var lidt en tilfældighed, at jeg så et legeland i udlandet. Da jeg trådte ind i legelandet, var det bare kærlighed ved første blik, og jeg tænkte, hvorfor i alverden skulle det her ikke også være et genialt koncept i København? Og så gik jeg straks i gang med det, da jeg kom hjem.
Hvad betyder det for dig, at du er havnet i den her branche?
Det er jo en sjov branche, så personligt betyder det, at jeg lever af at gøre folk glade. Jeg er selv familiemenneske og har tre børn, og det er et virkelig godt sted, som jeg føler mig godt tilpas med. Det er jeg meget taknemlig for.
Selve stillingen som CEO og medejer, er for mig den ultimative drøm om at være selvstændig, der er gået i opfyldelse - det at bygge virksomheder op fra bunden. Det er en personlig ambition at være herre i eget hus. Jeg har altid vidst, at det var det, jeg skulle, og det var kun et spørgsmål om at finde den rigtige idé.
” Det var lidt en tilfældighed, at jeg så et legeland i udlandet. Da jeg trådte ind i legelandet, var det bare kærlighed ved første blik, og jeg tænkte, hvorfor i alverden skulle det her ikke også være et genialt koncept i København? Og så gik jeg straks i gang med det, da jeg kom hjem.”
Hvad er de største udfordringer ved at være selvstændig?
Vores største udfordring var at finde lokationerne og at finde finansiering. Heldigvis spiller Nordea ind, når det gælder finansiering. Men har vi ikke lokationerne, så har vi ikke nogen forretning, og det er virkelig svært at finde de gode lokationer i en storby som København. Kæmpe store haller på minimum 4000 m2 med minimum 6-7 m til loftet, med parkeringspladser, med huslejer der er til at betale, med beliggenhed folk kan komme til og det allersværeste er at få tilladelse til det fra kommunen osv. Der er en masse ting, der skal spille sammen, og vi bruger årevis på at finde lokationerne. Det gode ved det er, at det også er svært for vores konkurrenter.
Hvad gør jeres forlystelsesparker unikke?
Vi går meget op i kvalitet. Når vi bygger parkerne, bruger vi meget tid på at designe dem efter, hvad kunderne synes er sjovt, hvad unge og børn synes er sjovt - alt efter om det er en trampolinpark eller et legeland. Kvaliteten af produktet er sindssygt vigtig. Derudover er der tingene rundt om produktet, f.eks. vores café hvor vi serverer bedre og sundere mad, end man ellers er vant til på sådanne steder, og vores personale er ordentligt trænet og ekstra servicemindede. Det er helhedsoplevelsen, som er så vigtig for os, og som gør, at kunderne har lyst til at komme igen. Den vigtigste markedsføring er, at folk har det sjovt her. Uden kunderne har vi ikke nogen forretning, og derfor går vi meget op i kundeoplevelsen hele vejen igennem - fordi kunderne er vores forretningsgrundlag.
Hvad med medarbejdernes rolle?
Medarbejderne er en stor og vigtig del af produktet i dag. Kundeservicen skal være i orden, så kunderne føler sig velkomne her. Jeg siger til medarbejderne, at de skal være afslappede og hyggelige og betragte kunderne som gæster, der er på besøg hjemme hos dem selv. Det er sådan set den regel vi har, og medarbejderne gør det på forskellige måder.
” Det er helhedsoplevelsen, som er så vigtig for os, og som gør, at kunderne har lyst til at komme igen. Den vigtigste markedsføring er, at folk har det sjovt her. Uden kunderne har vi ikke nogen forretning, og derfor går vi meget op i kundeoplevelsen hele vejen i gennem - fordi kunderne er vores forretningsgrundlag”
Hvad er din ambition?
Det er forskelligt. For det enkelte sted - om det er Dinos Legeland eller AIRTRIX - er ambitionen at lave et fedt sted med de bedste produkter, som kunderne synes er sjove. Det at have glade kunder, der kommer igen, og tilfredse medarbejdere, der er glade for at komme på arbejde, er så vigtigt. Hvis medarbejderne er glade, så giver de også et ekstra smil til kunderne, og så bliver kunderne ekstra glade og kommer igen - så det er den gode cirkel.
Ambitionen for virksomheden som helhed er, at vi hele tiden kigger efter nye muligheder inden for sport og forlystelser - og griber dem. Det er ambitionen at brede forretningen ud, både for ting som der er et marked for, men også for at gøre virksomheden stærkere og mindre sårbar. I stedet for at have et produkt, skal vi have mange produkter inden for leg, sport og bevægelse.
Hvad er dit strategiske fokus lige nu og her?
Mit strategiske fokus lige nu og de næste 12 måneder er, at få de skibe jeg har sat i søen sikkert i havn. F.eks. har vi lige åbnet Trampolinparken AIRTRIX og skal sikre en stabil drift. Vi er i gang med at bygge en klatrepark, vi åbner snart også Parkour-parken, efter sommerferien åbner vi vores padeltennisanlæg og til efteråret går vi i gang med at indrette Dinos Legeland på Amager.
Tænker I på bæredygtighed, når I driver topmoderne forlystelsesparker?
Ja, vi tænker så meget ind i det, som vi overhovedet kan - selvom det kan være små ting. Vi har f.eks. udskiftet alle lysstofrørene med LED lamper, vi prøver at skære ned på plastik og bruger i stedet genbrugspap og miljøpap. I stedet for at bruge masser af gips, isolering og lægter har vi brugt nogle gamle containere, der har været ude at sejle på de syv verdenshave, og lavet køkken og toiletkerne ud af det. Tanken er, at vi tager de her gamle industrihaller og genbruger dem til et nyt formål og skaber nyt liv i dem for relativt få penge og ressourcer - og det er også bæredygtighed. Og så er der hele det her med leg og bevægelse, der også er en form for menneskelig bæredygtighed. Det er sundt at bevæge sig og brænde noget krudt af.
Hvor meget betyder det for jeres forretning at have en stærk finansiel samarbejdspartner?
Det betyder rigtig meget, fordi når vi har en ny idé som skal finansieres, er det vigtigt at have nogen, der leger med, kan se ideen og forretningen, og som gerne vil være med til at finansiere det. Vi finansierer noget af det selv, men vi kan ikke finansiere det hele. Det vigtigste for os er, at Nordea og Nordea Finance bliver ved med at tro på os, på vores forretning og på vores forretningsplaner samtidig med, at de tilbyder os den bedste finansielle pakke. Det gør, at vi kan lave forretning sammen til glæde for begge parter.
” Det vigtigste for os er, at Nordea og Nordea Finance bliver ved med at tro på os, på vores forretning og på vores forretningsplaner, samtidig med at de tilbyder os den bedste finansielle pakke. Det gør at vi kan lave forretning sammen til glæde for begge parter.”
Hvordan ser fremtiden ud for jer?
Det er svært at spå om fremtiden, men vi kigger hele tiden efter nye muligheder og griber dem, hvis vi, synes de er gode. Jeg er ikke typen der laver 5- og 10-års planer, men jeg arbejder på at gøre virksomheden større, stærkere og mere bredt favnende inden for underholdning og forlystelser - og forhåbentlig kommer der nye spændende ting til. Jeg håber faktisk, at det ikke eksisterer endnu, det vi kommer til at finde på om 5-10 år - hvis jeg skal være helt ærlig.