Mulighed for fejl i inkassogæld

Juni 2025

Vi har desværre fundet fejl i vores system til inddrivelse af inkassogæld (misligholdt gæld). Derfor gennemgår vi en lang række åbne og lukkede inkassosager. Imens har vi sat tilbagebetaling af gæld på pause. 

Efterhånden som vi får resultaterne af vores gennemgang, kontakter vi kunderne. Nogle vil få at vide, at vi ikke har fundet fejl i deres sag. Andre vil få reduceret deres gæld eller modtage et kontant beløb, fordi vi har opkrævet for meget i deres lukkede inkassosag. 

Vi beklager oprigtigt, at nogle kunder kan have oplevet fejl, og den uklarhed og ulejlighed det medfører. Den samlede sag er omfattende, og vi er fortsat i fuld gang med at afklare, hvilke sager der er berørt af fejl.

Neden for får du et generelt overblik over fejlene, og hvad de kan betyde for gældssagerne. 

Information sendt til kunderne

I 2023 sendte vi et brev til kunderne, hvor vi informerede om ovenstående. Hvis du mener, du er i målgruppen for det brev, men ikke har set det, kan du med fordel tjekke din digitale postkasse, fx e-Boks. 

Bemærk, at brevet kan være afsendt af andre end Nordea Finance, da en række sager administreres af inkassofirmaer på vegne af Nordea Finance. Hvis du ikke lykkes med at finde brevet, kan du ringe til os på tlf. 70 24 75 20.

Er din gæld sat på pause? Tjek forskudsopgørelsen

Hvis din tilbagebetaling er sat på pause, anbefaler vi at du tjekker og justerer oplysningerne vedr. renteudgifter i din forskudsopgørelse. Da vi ikke indberetter renter til Skattestyrelsen i pausen, risikerer du ellers at få et rentefradrag der er for højt.

De væsentligste fejl 

Vi har opkrævet for mange og/eller for hyppige rykkergebyrer på den gæld, kunden har haft i Nordea Finance. Samtidig har vi ved en fejl tilskrevet renter på rykkergebyrer. Det betyder, at vi kan have opkrævet mere, end vi var berettiget til. 

Vi har slået hovedstol, renter og gebyrer sammen til én gældspost, i forbindelse med at kundens gæld er overgået til inkasso. De forskellige dele af gælden har dog forskellige forældelsesfrister, og dermed har vi fejlagtigt fortsat med at opkræve på dele af gælden, der ifølge lovgivningen var forældet. 

Nogle fejl betyder, at vi kan have indberettet forkert til fx domstolene og Skattestyrelsen. Når vi har rettet fejlene, kan vi indberette på et korrigeret grundlag. Desværre er det ikke muligt for os at korrigere indberetninger tilbage i tid, da vi ikke kan gøre det tilstrækkeligt korrekt. 

Fejlregistering i Nordea Finance systemer

Nogle kunder kan også have oplevet, at vi har haft fejlregistreringer i vores systemer. Det har dog ikke medført, at der har været opkrævet for meget gæld.

Det drejer sig om:

  1. Registrering med en tabsmarkering længere end tilladt i forhold til Nordeas regler.
  2. Registrering, som om gælden blev inddrevet af tredjepart, selvom Nordea selv inddrev – eller omvendt.

Behandling af sager ved domstolene

Vi sender kun sager til domstolene, når vi inden da har sikret os, at sagerne ikke er ramt af fejl.

Vi ved endnu ikke om sager, som domstolene allerede har behandlet, skal genbehandles.

Hvis du vil vide mere

Desværre kan vi ikke præcist sige, hvornår vi har gennemgået alle sager og har kontaktet alle kunder. 

Du er velkommen til at kontakte os på tlf. 70 24 75 20, hvis du ønsker mere information eller ønsker at klage.